6 juli 2009

Born to run - but not to swim

Med ´Tourbilen´ från förra bloggposten gav vi oss i iväg i lördags. 4 glada och morgonpigga KSSare med cyklarna på taket, matsäcken packad och humöret på topp. Tredje deltävlingen i Powerade Svenska Cupen i triathlon (Örserum) var dagens mål, den andra tri-tävlingen för i år för min del, även denna på olympisk distans (1500m/40km/10km). Med två veckors strålande sol var det kanske inte så oväntat att vattentemperaturen i sjön där simsträckan låg var över gränsvärdet 21 grader, vilket för oss halvkassa simmare som lever på våtdräktens flytkraft inte var speciellt bra. Samma sträcka som för 4 veckor sedan (1500m), 3 min långsammare simtid, katastrofalt dåligt. Efter 27 min var simningen överstökad, nu kom nästa problem med att våtdräkten inte satt på kroppen. Tröja och nummerlapp skulle tas på under växlingen. Hur lång tid tar det att ta på en tight tröja på en blöt överkropp när man är lite halvstressad? För lång tid.

Nåväl, dags att ut och rasta kolfiber-hästen. Några sjuka backar (med Svenska mått mätt) längs cykelbanan gjorde att det var väldigt svårt att komma in i ett bra tempo och bara ligga (sedan när ligger man och cyklar?) och mala på. Backarna sög rejält i benen uppför, och nerför vågade jag inte ligga i bågen hela tiden eftersom det hade börjat regna (2 veckors sol, och så regnar det under just de 2 timmar när tävlingen går) och hastigheten nog gick upp mot 60km/h. Nerförsback, regn, skarp kurva = ha händerna på bromsarna. Cyklingen var tung och tog också ca 3 min längre tid än beräknat. Så med två grenar avklarade visste jag redan att två av dagens mål var körda. Klubbrekordet var i det läget onåbart och tiden 2.08 som jag tror jag skulle kunna klara under normala förhållanden var ännu mer avlägset. Dags att se till att dagens tredje målsättning klarades av iallafall, vilket var att ha topp3 snabbaste löptid av alla.

Löpningen kändes bra direkt. Första kilometern gick på 3.20 och jag plockade ett antal placeringar redan under det första av 4 varv. Påhejad av coach och träningskompis Fredrik som skrek tidsangivelser till folk framför ångade jag på och passerade halvvägs efter 18.01. Sista två varven öste regnet ner men jag fortsatte ånga på och lyckades med konststycket att för första gången göra en sk ´negative split´ under löpmomentet. Alltså springa andra halvan snabbare än första. Efter 35.37 korsade jag mållinjen på en total 10e plats och med dagens näst snabbaste löpsplit. Bra formbesked inför nästa helgs halv-IM (1900m/90km/21km) i Sövde. Då blir det en ny attack på klubbrekordet på den distansen. Ska försöka ta en topp 5 placering också och tredje målet är att njuta av dagen, heja på lagkamrater längs vägen och ha snabbaste löptid av alla (ok det var kanske 3 mål i ett). Sawadee.

Inga kommentarer: