28 juli 2008

Sommarens varmaste helg

Så nu var de 2 semesterveckorna slut, och med facit i hand måste jag erkänna att vi valde helt rätt veckor vädermässigt. Första veckan på Fäjö bjöd på molnigt väder om man befann sig en bit från kusten, men eftersom vi bodde vid havet hade vi sol nästan hela tiden. Förra veckan var nog den varmaste på länge i Sverige (iallafall den varmaste på två år). Som den badguru (fri tolkning av Mickes kommentar att jag är bra på att beacha) jag är finns det bara ett problem med varmt väder, det medför algblomning. Därför vill jag slå ett slag för kallt vatten. 19 grader är perfekt. Speciellt när det är över 30 i luften. Vilket det var igår när Sara och jag var på Tjurkö hela dagen. En dags stekande med en ny bra bok (the Alchemist), gatuköksmat (ja Tjurkö är bushen fast vid havet) och medhavd fikakorg (ja vi är svenskar) var en perfekt avslutning på semestern.

Förra veckan var Micke och Frida på besök, och Karlskrona visade sin bästa sida (25 grader och sol), som vi försökte förmedla på bästa sätt genom att hänga på Långö, äta fisklunch på Saltö fiskeri, glass på glassiären och promenad runt Stumholmen. Det var kul.

I lördags hyrde vi (Martin S, Jerry, Markus) kajaker på Långö och paddlade runt Dragsö, Saltö och Långö. Väldigt kul. Martin välte 3 ggr, vi andra lyckades hålla oss relativt torra. Ett grymt sätt att komma nära naturen och havet på ett helt annat sätt än med motorbåt. Rekommenderas som lördagsaktivitet!


På lördagskvällen åkte jag, Sara, Mardn, Froidi och Agga till Oskarshamn för ett besök på Strandfestivalen. Highlights för kvällen tyckte jag var Markus Olssons högst orginella predikning om att våga vara sig själv, Jennie Abrahamsson (hon kommer nog vara känd inom ett år) och Blindside, som imponerande nog inte ställde in trots att sångaren Christian var magsjuk och sprang av scenen lite då och då för att spy. Riktigt röjigt. Fast höll mig en liten bit från mitten av röjhögen (?) för man visste ju inte om Christian skulle lägga en pizza mitt i en versrad. Och magsjuka är det sista jag vill ha nu inför årets stora utmaning på lördag. Jag kom undan konserten med en halvblå stortånagel som inte gör speciellt ont, så det får man väl vara nöjd med :)

Inga kommentarer: