31 juli 2008

Målgång

Två dagar kvar, knappt 44 timmar till start, nervositeten börjar komma krypande, osäkerheten runt om cykeln kommer att hålla, hur tjockt algbältet i kalmarsund är och om kroppen ska palla överhuvudtaget och allt annat man kan oroa sig för. Men ser verkligen fram emot lördag morgon kl 7.00, detta har jag väntat på, svettats för och lagt ner många träningstimmar på under de senaste 9 månaderna, nu är det dags att visa vad man går för, om man ska bli en järnman i rostfritt stål eller bara en rostig trädgårdstomte...

Så vad har jag för målsättning? Hmm, min målsättning just nu är väldigt annorlunda jämfört med vad jag hade siktet iställt på när jag anmälde mig till Järnmannen i början på året. För ett år sedan hade jag aldrig kunnat drömma om att köra en triathlontävling på Ironman-distans. Jag tyckte att sprint-distans var utmaning nog (750m/20km/5km) när jag bestämde mig för att testa KSS årliga triathlon på Ringö i slutet av Augusti. Men som många gånger förr så vänjer sig hjärnan vid vissa galna tankar ju mer man tänker på det, och från att först ha bestämt att jag ville testa en halv IM under 2008, så tog jag vid ett svagt ögonblick beslutet att när jag ändå skulle träna en massa cykling och simning, kanske man skulle passa på att testa hela distansen också under 2008....varför inte (jag tror att jag tänker lite annorlunda jämfört med de flesta andra som tänker "varför" istället för "varför inte", men det man inte har huvudet (förståndet att låta bli vissa saker) får man ha i benen).

Ted Ås (förra årets Kalmarvinnare, innehavare av banrekordet och favorit inför årets tävling) skrev på sin blogg att han hade ca 30 000 träningsminuter under 2008 fram tills nu, därför blev jag lite sugen på att kolla träningsdagboken hur många jag har...visade sig att jag har fått ihop 73 timmar löpning, 77 timmar cykel, 38 timmar simning och 10 timmar styrka hittils i år vilket bör bli runt 11 200 minuter, ganska hyfsat ändå men en bit ifrån de bästa ;)

Målsättning ja, jo när jag anmälde mig i början på året var min målsättning att överhuvudtaget ta mig i mål med livet i behåll. När våren började nalkas och jag kom igång med cyklingen och simningen ordentligt kände jag att det borde vara möjligt att simma 3860m på 1h20min, cykla 18 mil på 6h och springa en mara på 3h30min, det skulle betyda att jag hade 10 min till växlingar och toabesök för att klara 11 timmar. Fair enough. Sen körde jag Sövde halv-IM, och det gick mycket bättre än väntat, så nu har min hjärna börjat jobba på högvarv igen för att räkna tider hit och dit vad som kan vara möjligt. 10:30 hade ju varit kul att komma under om allt klaffar, och jag tror inte det är omöjligt. Om allt går bra kanske det till och med går att komma ner närmare 10 timmar, läskigt. Så min officiella målsättning är 10:30, men om allt klaffar och allt känns bra kan simningen gå på 1h10min, cyklingen på 5h20min och löpningen på 3h25min, vilket betyder att jag har 5 min över för växlingar etc...tufft mål, men som gunde säger 'Ingenting är omöjligt'. Vi får se...ska bli kul iallafall...och det är det viktigaste.

Inga kommentarer: